- پاورپوینت تعریف سازمان و مدیریتدسته: مدیریت
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: pptx
حجم فایل: 772 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 110این پاورپوینت در مورد تعریف سازمان و مدیریت در 110 اسلاید زیبا می باشد
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
سازمان گروهی متشکل از دو یا چند تن که در محیطی با ساختار منظم و از پیش تعیین شده برای نیل به اهداف مشخص با یکدیگر همکاری میکنند و ارتباط متقابل دارند
مدیریت فرآیند برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر کار اعضای سازمان و کاربرد کلیه منابع قابل دسترسی برای رسیدن به هدفهای تعیین شده سازمان.
*تعریف سازمان
* اصول سازماندهی
*تعریف مدیریت
*اصول تقسیم کار
*مزایا و معایب
*مبانی تقسیم کار
*اختیار و مسئولیت
*مزایا و موانع تفویض اختیار
*انواع سازمان
*خصوصیات سازمان غیر رسمی
*مقایسه سازمانها از شکل و اندازه
*انواع سازمانها
*نمودار سازمانی مؤسسهای
صاحبنظرى علم مدیریت را هنر انجام امور به وسیله دیگران توصیف کرده و بر نقش دیگران و قبولهدف از سوى آنان تأکید ورزیده است. برخى دیگر، مدیریت را فرایند تحقق اهدافسازمانى به وسیله انجام دادن چهار وظیفه برنامه ریزى، سازماندهى، هدایت و کنترلمىدانند. با مطالعه و بررسى تعاریف مدیریت مىتوان تعریف ذیل را به عنوان تعریفىجامع ذکر کرد:
مدیریت، فرایند به کارگیرى مؤثر منابع انسانى و امکانات مادّى براى تحقق اهداف سازمانىاست.«
نکته مهم این است که تحقق این فرایند به وسیله انجام وظایف اساسى مدیران، یعنى »برنامهریزى« »سازماندهى«، »هدایت و رهبرى« و »کنترل« و با توجه به نظام ارزشى حاکم برسازمان امکان مىیابد.
وظایف اصلى مدیران
1- برنامه ریزی
برنامه ریزى یعنى مدیران از پیش در باره هدفها و اقدامات مورد نظر بیندیشند و خود را براى استفاده از فرصتها و مقابله با خطرها آماده کنند. نخستین کار در برنامهریزى، مشخص کردن »هدف سازمان« است و سپس نوبت به ریز کردن هدف، براىواحدهاى تابع مىرسد.
افق زمانى برنامهها، متفاوت است. برخى بلند مدّت و برخى کوتاه مدّتند.
همچنین، برنامههاى بلند مدّت توسط مدیران عالى سازمان، و برنامههاى میان مدت و کوتاهمدّت به وسیله مدیران میانى و عملیاتى تهیه مىگردد.
1 - 1 - سازماندهى
سازماندهى، فرایند تنظیم و تخصیص کارها و اختیارات و منابع سازمان، میان اعضا وایجاد هماهنگى میان آنها براى رسیدن به اهداف سازمان است. براى تحققاهداف، سازمانهاى مختلف، از ساختارهایى متفاوت بهره مىجویند. براى مثال،ساختار یک مرکز مطالعه و تحقیق، با ساختار یک کارخانه اتومبیل سازى متفاوت است.
1 - 2 - رهبرى
رهبرى، فرایند اعمال نفوذ براى برانگیختن کارکنان به فعالیت در جهت تحقق اهدافاست رهبران براى نفوذ در زیردستان نیاز به قدرت دارند و این قدرت از منابعمختلفى همانند قدرت مرجعیت، قدرت قانونى، قدرت تنبیه وتشویق و... نشأت مىگیرد.
همچنین، اطلاع مدیران و رهبران از انگیزههاى کارکنان، در هدایت آنان نقشىمهم دارد.
1 - 3 - کنترل
فرایند کنترل، عبارت است از تنظیم کلّى فعالیتهاى سازمان که عملکرد واقعى آن بامعیارها و اهداف از پیش تعیین شده مطابق باشد. کنترل، داراى انواعى مانندکنترل پیش نگر، کنترل حین عمل و کنترل بعد از عمل است. به منظورکنترل فعالیتها باید براى هر فعالیت، معیار مشخص شود. سپس باید نتیجه هر کار بامعیار مربوط بدان مقایسه گردد و در صورت مشاهده انحراف، اقدامات اصلاحى لازمانجام شود.
هر چند وظایف اصلى مدیریت به طور مستقل مطرح شده است، ولى باید یادآورى شود کهمیان آنها تعامل وجود دارد و بر یکدیگر اثرى متقابل دارند. همچنین، تأثیر نظام ارزشىحاکم بر سازمان در این وظایف و در مجموع مدیریت انکارناپذیر است.
صاحبنظران مدیریت، مدیران را به شیوه هایى گوناگون تقسیم و طبقه بندى کردهاند.براى مثال، از نظر وسعت حیطه مسؤلیت، مدیران را به دو نوع » مدیرانوظیفهاى« و »مدیران عمومى« تقسیم کردهاند. »مدیران وظیفهاى«،مسؤول فعالیتها و عملیات یک واحد و یا یک دایره سازمان هستند. آنان عهده دارمجموعهاى از کارهاى مشابه، مانند خرید و یا تولیدند. همچنین »مدیران عمومى«،مسؤول تمامى سازمان، مانند کارکنان تولید، فروش و فعالیتهاى آنان هستند. همچنینمدیران عمومى، مسئولیت تمامى و یا مجموعه سازمان و یا یک واحد مستقل از سازمانرا بر عهده دارند.
دانشمندان، مدیران را بر حسب سطح سازمانى نیز طبقه بندى کرده و سه سطح را براى آنهادر نظر گرفتهاند.
1- مدیران عملیاتى ؛
2- مدیران میانى ؛
3- مدیران عالى
مدیران عملیاتى
این دسته از مدیران، در پایینترین سطح مدیریت سازمان فعالیت مىکنند. آنانمستقیماً با کارکنان در تماس اند و وظیفه هدایت فعالیتهاى کارکنان را بر عهده دارند.نظارت بر حُسن انجام کار افراد و تهیه برنامههاى کوتاه مدت و تفضیلى نیز از جمله وظایفمدیران عملیاتى است. این دسته از مدیران به دلیل ماهیت کارى که بر عهده دارند، بیشتراوقات خود را با زیر دستان سپرى مىکنند.
مدیران میانى
مدیران میانى، به عنوان واسطهاى میان مدیران عملیاتى و مدیران عالى عمل مىکنند.آنان علاوه بر هدایت فعالیتهاى مدیران عملیاتى، باید کارهاى خود را به مدیریت عالىسازمان گزارش کنند. همچنین، مدیران میانى، اطلاعات لازم را گردآورى و تحلیل مىکنند وبراى تصمیمگیرى در اختیار مدیران عالى قرار مىدهند. آنان بخشى از وقت خود را نیزصرف تهیه برنامههاى میان مدّت مىکنند.
مدیران عالى
مدیران عالى، در بالاترین سطح سازمان قرار دارند. آنان براى سازمان برنامههاىبلند مدّت جامع را تهیه مىکنند. مدیران عالى، مسئولیت کلّ سازمان را بر عهده و بر کلّیهواحدهاى سازمان نظارت دارند و فعالیتهاى آنان را ارزیابى مىکنند. بهتر است مدیرانعالى از میان مدیرانى که ردههاى عملیاتى و میانى را با موفقیت طى کردهاند، انتخاب شوند.
درجه بندی مدیران
مدیران عالى
مدیران میانى
مدیران عملیاتى
تمامى این مدیران، وظایف اصلى فرایند مدیریت، یعنى »برنامه ریزى« »سازماندهى«،»رهبرى و هدایت«، و »کنترل« را به عهده دارند. ولى میزان مسئولیت و زمانى که هر یکاز آنان براى این وظایف صرف مىکنند، متفاوت است. براى مثال، مقدار زمانى کهمدیران عالى به برنامه ریزى اختصاص مىدهند، بیشتر از زمانى است که مدیرانعملیاتى صرف برنامه ریزى مىکنند؛ زیرا مدیران عالى، وظیفه دارند که برنامههاىجامع را تهیه کنند، در حالى که مدیران عملیاتى تنها باید برنامه ریزى عملیاتى را هدایتکنند. در عوض، مدیران عملیاتى مدت زمان بیشترى صرف هدایت و رهبرى کارکنانمىکنند، چرا که این مدیران مستقیماً با کارکنان سر و کار دارند و مسئول هدایتفعالیتهاى آنها مىباشند.
مهارت هاى مدیران
مدیران براى اعمال مدیریت صحیح، به سه مهارت نیاز دارند: مهارت فنى ،مهارت انسانى و مهارت ادراکى.
1- مهارت فنى: توانایى به کار بردن دانش و روش و فنونى است که از راه آموزش و تجربه بهدست مىآید؛ مانند مهارت و توانایى یک مهندس مکانیک مجرّب که در رشته خود داراىمهارت فنى است.
2- مهارت انسانى: توانایى درک افراد و کار با آنان و به کارگیرى کارکنان جهت تحقق اهدافسازمان را مهارت انسانى مىگویند.
3- مهارت ادراکى: عبارت است از توانایى درک سازمان به عنوان مجموعهاى که بابخشهاى خود در تعامل است، و توانایى درک این که تغییر در یک بخش سازمان در سایربخشهاى سازمان نیز تأثیر دارد. مهارت ادراکى، همچنین به توانایى حفظ منابع سازمان ودرک پیچیدگى آن اشاره دارد.
نکته اساسى این است که مدیران در هر سه سطح عملیاتى، میانى، و عالى، به مهارتهاى سهگانه نیازمندند، ولى میزان نیاز آنان به هر یک از مهارتها در سطوح مختلف، متفاوت است.بدین ترتیب که مدیران در سطح عملیاتى مهارت فنى بیشترى نیاز دارند؛ زیرا مدیرانعملیاتى علاوه بر نظارت مستقیم بر کارکنان، باید آنان را به گونه تخصصى نیز آموزش دهند،در حالى که مدیران عالى سازمان لازم است پیچیدگى سازمان را درک و ارتباط میان اجزاىآن را تنظیم و سازمان را براى نیل به اهداف مورد نظر هماهنگ کنند. امّا مدیران هر سه سطح،نیازى یکسان به مهارت انسانى دارند؛ زیرا تمامى آنان با افراد در تماسند و لازم است ازروش و فنون برخورد با کارکنان آگاه باشند و آنان را براى تحقق اهداف مورد نظر بسیج کنند.
بنابراین، مهمترین مهارتى که همه مدیران بدان نیازمندند، مهارت انسانى است.ی
کى ازصاحبنظران مىگوید: مهارت انسانى داراى سه جزء است:
- درک رفتار گذشتهافراد
- پیش بینى رفتار آینده آنان
- هدایت، کنترل و تغییر رفتار آینده افراد
4- مدیران کارا و اثربخش
مدیران کارا توانایى استفاده بهتر از منابع موجود را در فرایند تحقق اهدافسازمانى دارند . به عبارت دیگر، مدیر کارا کسى است که بتواند با استفاده ازحداقل امکانات، حداکثر بهره را به سازمان برساند.
مدیران اثر بخش، توانایى گزینش اهداف مناسب و رسیدن به آنها را از بهترین روش دارند.در واقع آنان از میان اهداف، بهترین و صحیحترین را برمىگزینند و مطلوبترین راه نیل به آنرا تشخیص مىدهند.
5- سیر تاریخى مدیریت
مدیریت، دانش و فنّى نوظهور نیست، بلکه تاریخى به قدمت زندگى اجتماعى انساندارد. زندگى خانوادگى و به ویژه زندگى قبیلهاى، همواره با نوعى تضاد منافع، جنگ،صلح، تعاون و مانند آن همراه بوده است. عقل سلیم به ضرورت وجود نوعى مدیریتدر تمامى موارد یاد شده حکم مىکند.
بنابر این، مدیریت پا به پاى رشد جوامع بشرى توسعه یافته است. ولى بى گمان بررسى جزءبه جزء و تفصیلى سیر تکاملى تاریخ مدیریت از حوصله این کتاب خارج است. بنابر این، دراین جا به گونهاى فشرده به سیر تاریخى مدیریت در تمدنهاى باستانى و قرون وسطى اشارهمىشود.
5 - 1 - مدیریت در تمدنهاى باستانى
تمدنهاى باستانى سومریان، مصریان، چینیان، یونانیان و ایرانیان، به مدیریت توجهداشتهاند که در این جا به اختصار بدان اشاره مىشود.
سومریان: سومریان با اختراع خط (500 ق. م) توانسته مقرراتى را براى ثبت و ضبط سوابق بهمنظور کنترل و ارزیابى افراد تهیه کنند. آنان، همچنین با تقسیم شهرها و ارائه نحوه و روشخاص کنترل خود در امور شهرها، پیشرفتى شایان توجه داشتهاند.
مصریان: گواه توجه مصریان باستان به مدیریت، وجود اهرام عظیمى است که به یقین بدوناعمال مدیریت هرگز ساخته نمىشد. علاوه بر این، مصریان نیاز به برنامه ریزى، سازماندهىو کنترل را تشخیص داده بودند. آنان از »عدم تمرکز« در سازمان استفاده کردند(2600 ق. م( و در اداره سازمانها از نظریههاى کارکنان بهره مىبردند.
چینیان: در تمدن باستانى چین، نیز به مدیریت توجه شده است. چنان که تاریخ نشان مىدهد،آنان در سازماندهى، برنامه ریزى، رهبرى و کنترل، فعال بودهاند. البته شهرت چینیان بیشترمربوط به نظام استخدامى آنان است که به شیوهاى بسیار جالب طراحى شده بود ؛ چنان کهنظام استخدامى فعلى انگلیس و آلمان از آن اقتباس شده است.
چینیان تحت تعالیم »کنفوسیوس« و »سیوس« در باره موضوع وفادارى و درستى عملکارکنان از نظامى خاص، پیروى مىکردهاند.
یونانیان: یونانیان بیشتر از دیگر ملتها به مدیریت توجه داشتهاند. کتاب هایى که از آن روزگاربه دست آمده است حاکى از این حقیقت است؛ مانند کتاب گزنفون به نام »سیر و پدیا«، کهحاصل تحقیقات و مسافرت وى به ایران است.
دانشمندان بزرگ یونان، سقراط و افلاطون نیز در باره مدیریت مطالبى را طرح کردهاند؛ از آنجمله سقراط، اصول مدیریت را جهان شمول مىداند و تفاوتى میان اداره و رهبرىسازمانهاى دولتى و خصوصى قائل نیست.
همچنین، افلاطون نیز علاوه بر توجه به لزوم تقسیم کار مىگوید: تقسیم کار باید بر اساسشایستگى و تخصص باشد. وى بر اساس شایستگى و تخصص، افراد جامعه را به طبقه هایى مختلف تقسیم مىکند. براى مثال طبق تقسیم بندى افلاطون، فلاسفه که قدرت تفکر دارند،باید حکومت کنند و افرادى که گرایش نظامى دارند، باید در طبقه جنگجویان قرار گیرند.
ایرانیان: ایرانیان باستان از نخستین اشاعه دهندگان تفکر مدیریت به حساب مىآیند. آنانضمن اهمیت دادن به برنامه ریزى، تقسیم کار و وحدت فرماندهى، از روشهاى حرکتسنجى، طرح جا و مکان و تدارک مواد و اشیا نیز استفاده مىکردهاند. گواه توجه شایستهایرانیان به مدیریت، کتاب هایى است که دانشمندان یونانى درباره شیوههاى مدیریت و ادارهایرانیان نوشتهاند و به حاکمان خود
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
برچسب ها : پاورپوینت تعریف سازمان و مدیریت , تعریف سازمان و مدیریت , اصول مدیریت , مدیریت رفتار سازمانی , اصول مدیریت در مدیریت منابع انسانی , مدیریت , مدیریت منابع انسانی , مدیریت سازمانی , وظایف مدیرمدیریت , سازمان , تعریف سازمان , تعریف مدیریت , مدیریت سازمان , Organization , management