فصل سوم روششناسی تحقیق ....................................................................................... 51
3-1) مقدمه .................................................................................................................................... 52
3-2) روش تحقیق .......................................................................................................................... 52
3-3) جامعه آماری ......................................................................................................................... 53
3-4) حجم نمونه و روش نمونهگیری ............................................................................................. 53
3-5) روش جمعآوری دادهها ......................................................................................................... 53
3-6) ابزار جمعآوری دادهها ........................................................................................................... 54
3-7) روائی و پایانی ابزار سنجش ................................................................................................... 54
3-8) روش تجزیه و تحلیل دادهها .................................................................................................. 57
فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق .................................................................. 58
4-1) مقدمه .................................................................................................................................... 59
4-2) ویژگی جمعیتشناختی نمونه آماری ...................................................................................... 59
4-3) توصیف کمی متغیرهای پژوهش ............................................................................................ 60
4-4) بررسی نرمال بودن متغیرها ..................................................................................................... 64
4-5) تحلیل عاملی تأئیدی .............................................................................................................. 65
4-6) آزمون فرضها ....................................................................................................................... 71
فصل پنجم نتیجهگیری و پیشنهادات ............................................................................... 78
5-1) مقدمه .................................................................................................................................... 79
5-2) نتیجهگیری ............................................................................................................................. 79
5-3) پیشنهادهای کاربردی در راستای نتایج تحقیق ........................................................................ 80
5-4) پیشنهادات برای محققان آتی .................................................................................................. 82
5-5) محدویتهای تحقیق .............................................................................................................. 82
پیوست ........................................................................................................................... 83
منابع و مأخذ .................................................................................................................. 87
منابع فارسی .................................................................................................................................... 88
منابع انگلیسی ................................................................................................................................. 90
فهرست جداول
جدول 3-1 آزمون KMO و وبارتلت برای سؤالات پرسشنامه های پژوهش .....................................................54
جدول 3- 2 مدل تحلیلی متغیرهای تحقیق .................................................................................................... 56
جدول 3-3 مقدار پایایی متغیرهای ابزار اندازهگیری ......................................................................................... 57
جدول 4- 1 توزیع فراوانی افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت............................................................................. 59
جدول 4- 2 توزیع فراوانی افراد پاسخ دهنده از نظر میزان تحصیلات.................................................................60
جدول 4- 3 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیر عوامل فردی..........................................................60
جدول 4- 4 مقادیر شاخص توصیفی در خصوص متغیر عدم احساس کنترل...................................................... 61
جدول 4- 5 مقادیر توصیفی در خصوص متغیر حمایت اجتماعی .................................................................... 61
جدول 4- 6 مقادیر توصیفی در خصوص متغیر عوامل شغلی............................................................................ 61
جدول 4- 7 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیر گرانباری نقش...................................................... 62
جدول 4- 8 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیر کمباری نقش...................................................... 62
جدول 4- 9 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیر سازگاری نقش...................................................... 62
جدول 4- 10 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیر ابهام نقش...................................................... 62
جدول 4- 11 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیر عوامل سازمانی.................................................. 63
جدول 4- 12 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیر حقوق و دستمزد................................................ 63
جدول 4- 13 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیر امنیت شغلی ...................................................... 63
جدول 4- 14 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیر ثبات محل کار................................................... 64
جدول 4- 15 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیر تکنولوژی........................................................... 64
جدول 4- 16 مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیر عملکرد کارکنان................................................. 64
جدول 4- 17 نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف متغیرهای پژوهش............................................................... 65
جدول 4- 26 شاخصهای برازش مدل ساختاری ............................................................................................. 75
جدول 4- 27 نتایج حاصل از ارزیابی مدل ساختاری........................................................................................ 76
جدول 4- 28 نتایج حاصل از ارزیابی مدل ساختاری......................................................................................... 77
فهرست شکل ها
شکل 1- 1 مدل مفهومی تحقیق..............................................................................................................................6
شکل 2- 1 الگوی اصلی مدیریت عملکرد............................................................................................................ 32
شکل 2- 2 الگوی فراگیر عملکرد سازمان........................................................................................................... 33
شکل 2- 3 مدل مفهومی....................................................................................................................................... 50
شکل 4- 18 بار عاملی استاندارد تحلیل عاملی پرسشنامه عوامل فردی، شغلی و سازمانی مؤثر بر استرس کارکنان........ 66
شکل 4- 19 آماره معناداری تحلیل عاملی پرسشنامه عوامل فردی، شغلی و سازمانی مؤثر بر استرس کارکنان ......67
شکل 4- 20 بار عاملی استاندارد تحلیل عاملی پرسشنامه عملکرد کارکنان............................................................ 68
شکل 4- 21 آماره معناداری تحلیل عاملی پرسشنامه عملکرد کارکنان.................................................................. 68
شکل 4- 22 بار عاملی استاندارد تحلیل عاملی سایر عوامل مؤثر بر استرس کارکنان............................................ 69
شکل 4- 23 آماره معناداری تحلیل عاملی سایر عوامل مؤثر بر استرس کارکنان................................................... 70
شکل 4- 24 ضرایب تخمین استاندارد مدل ساختاری پژوهش.............................................................................. 73
شکل 4-25 اعداد معنیداری مدل ساختاری پژوهش............................................................................................ 74
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1) مقدمه
به مجموعه واکنشها و کنشهای پدیدهها، رفتار گفته میشود. شناخت و شناسائی این رفتارها امکان پیشبینی، کنترل و تغییر رفتار پدیدهها را میسر میسازد. در مقولة تجارت و بازار، مطالعه رفتار مشتری، رفتار کارکنان، رفتار سازمان، رفتار رقبا و سایر اجزا از اهمیت بسزائی برخوردار است که باید با روشهای علمی و تحقیقاتی به آن پرداخته شود. مطالعه رفتار کارکنان و واکنشهای فردی و یا گروهی آنان میتواند تحلیلهای بسیار مفیدی را برای پیشبینی، کنترل و تغییر هنجارهای رسمی و غیر رسمی درباره شخصیت، ادراک، نگرش، یادگیری و آموزش افراد در اختیار مدیران قرار دهد تا امکان دستیابی به راهکارهای تقویت هنجارها و یا حذف ناهنجارها برای ایشان فراهم آید. سازمان نیز تحت تأثیر نیروهای محیطی، دارای واکنشهایی میباشد که رفتار سازمانی نام دارد. مواردی چون فرهنگ سازی، جایگاه سازمانی و غیره از جمله رفتارهای سازمانی هستند که همواره در تحلیلهای کلان از یک مؤسسه و بنگاه اقتصادی، مورد توجه قرار میگیرند. برای بررسی و شناخت رفتارها، مطالعات و روشهای فراوانی وجود دارد که در چارچوب روشهای علمی و تخصصی انجام میشود. از این رو با توجه به اهمیت موضوع توصیه میشود. سازمانها، مؤسسات و بنگاههای اقتصادی با مشاوره کارشناسان به بررسی رفتارهای فردی، گروهی و یا سازمانی خود اقدام نمایند. یکی از این مقولههای مهم، استرس میباشد. آدمی برای آنکه به طرز بهنجاری به کار و کوشش بپردازد بایستی کمی استرس احساس کند. بر انگیختگی هیجانی ملایم، آدمها را در جریان کاری که به عهده دارند هشیار نگه میدارد. آدمی هنگام روبرو شدن به استرس با آن دسته از الگوهای رفتاری روی میآورد که پیش از آن برایش کارایی نداشتهاند (صفری و شورکایی، 1392: 15).
بنابراین این فصل از تحقیق مشتمل بر عناوین بیان مسأله (تشریح و تفسیر متغیرهای تحقیق و تبیین مسأله اصلی و اساسی که محقق با آن مواجه بود)، قلمرو (قلمرو زمانی تحقیق، قلمرو مکانی تحقیق و قلمرو موضوعی تحقیق)، اهمیت (تشریح و تفسیر چرایی تحقیق و ضرورتهای خاص انجام تحقیق) و اهداف پژوهش (اهداف اصلی و اساسی و اهداف کاربردی تحقیق) اختصاص یافته است. همچنین در این فصل فرضیههای تحقیق (فرضیه اصلی و فرضیههای فرعی) و تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای مستقل و وابستة تحقیق به تفصیل بیان میگردد.
1ـ 2) بیان مسأله
سازمانها اصولاً به منظور نیل به اهدافی ایجاد گردیدهاند که میزان موفقیت در نیل به اهداف سازمانی در ارتباط مستقیم با نحوة عملکرد نیروی انسانی مشغول به کار در سازمانها است. از طرفی یکی از ویژگیهای بارز سازمانهای پیشرو اعم از دولتی یا خصوصی، عملکرد مناسب به منظور دستیابی به بینش و قضاوت صحیح نسبت به کارایی و اثربخشی برنامهها، فرایندها و افراد آنهاست. با این وجود، سازمانهای متعالی در گردآوری و تحلیل اطلاعات مربوط به عملکرد متوقف نمیمانند، بلکه با استفاده از مدیریت عملکرد، بهسازی را هدایت کرده و استراتژیها را به طور موفقیتآمیزی به اقدامهایی مشخص تبدیل و ترجمه میکنند (الحکیم[1] و همکاران، 2014: 55).
از طرفی حوزة رقابت سازمانها را مجبور میسازد که با نیاز به بهبود عملکرد سازمانی روبرو شوند و بهبود مستمر عملکرد سازمانها، نیروی عظیم همافزایی[2] برای سازمان ایجاد میکند که این نیروها میتواند پشتیبان برنامة رشد و توسعه و ایجاد فرصتهای تعالی سازمانی شود (حبیبی، 1392: 4).
در این بین عملکرد سازمانی در یک عبارت ساده عبارت از مجموعه مکانیسمهای سازمانی است که به عنوان چراغ راه و هدایتگر کلیة فعالیتهای سازمانی و مدیریتی مطرح بوده و رشد و توسعة پایدار سازمانها و پیامد آن یعنی رشد اقتصاد ملی مرهون سنجش، اندازهگیری، تجزیه و تحلیل، مقایسه و انجام اقدامات لازم و ضــروری در ایــن زمینــه است (حکمت، 1392: 6).
سازمانها تا زمانی که برای بقا تلاش میکنند و خود را نیازمند حضور در عرصة ملی و جهانی میدانند، باید اصل بهبود عملکرد مستمر[3] را سرلوحة فعالیت خود قرار دهند. این اصل حاصل نمیشود، مگر اینکه زمینة دستیابی به آن با بهبود مدیریت عملکرد امکانپذیر شود. این بهبود را میتوان با گرفتن بازخورد لازم از محیط درونی و پیرامونی و تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای سازمان، مسئولیتپذیری و جلب دانش سازمانی با ایجاد و بکارگیری سیستم ارزیابی عملکرد با الگوی مناسب، این امکان را ایجاد خواهد کرد (غفاری، 1393: 11).
از سویی استرس یکی از پدیدههای رایج زندگی کاری و شخصی فرد است؛ جامعة امروز بشری که دستخوش تحولات سریعی در محیط پیرامونی، مسائل اقتصادی و اجتماعی و غیره شده؛ موجب گردیده مردم در معرض فشارهای روحی روانی زیادی قرار گیرند؛ به گونهای که شواهد نشان میدهد 80 درصد مشکلات امروزی ساکنان جوامع بشری، ریشه در استرس دارد و پیشبینی میگردد در ده سال آینده نیمی از مرگ و میرها نیز بر اثر همین فشارهای روحی ـ روانی و استرسهای ناشی از آن خواهد بود (امتیاز و احمد[4]، 2015: 542).
عمده تحقیقاتی که امروزه در مورد اثرات عوامل استرسزا بر سلامت بدنی، روانی و انگیزه کاری انجام شده بیانگر آن است که این عوامل به صورت مستقیم و غیرمستقیم سلامت افراد را در مخاطره قرار میدهد و خود به عنوان یکی از عوامل عمده به وجود آورنده بیماریهای روانی و جسمانی محسوب میشود، چرا که این عوامل با فرسودن قوای جسمانی و روانی افراد، باعث کاهش عملکرد آنان میگردد (صفری و شورکایی، 1392: 16).
سالیان زیادی است که مدیران و برنامهریزان واحدهای صنعتی و سازمانها در جستجوی یافتن مکانسیمهایی در جهت کنترل عوامل فشارزای روانی و اجتماعی در جهت بهبود شاخصهای بهداشت روانی در افراد هستند و خوشبختانه در حیطه درون سازمانی نیز شاهد اهمیت یافتن موضوع در نظر مدیران اجرایی میباشیم، چرا که آنان نیز برآنند تا با استفاده از علم و خدمات روانشناختی سعی در کنترل عوامل فشارزای روانی کارکنان نمایند و چنین استدلال میشود که استرس دهندهها و عواملی که در کاهش عملکرد کارکنان و علاقه و انگیزه نیروهای انسانی سازمان مؤثر میباشد که در نهایت منجر به از بین رفتن منابع مادی و معنوی میگردد، شناسایی و در رفع و کنترل این عوامل اقدامات اساسی صورت گیرد (یادا[5] و همکاران، 2015: 2).
) نتیجهگیری
نتایج حاصل از تحلیل فرضیههای تحقیق در فصل چهارم نشان داد که؛
فرضیههای اصلی:
1. عوامل فردی، شغلی و سازمانی بر عملکرد کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت تأثیر معنیداری دارد.
فرضیههای فرعی:
- گرانباری نقش بر عملکرد کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت تأثیر معنیداری دارد.
- حمایت اجتماعی بر عملکرد کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت تأثیر معنیداری دارد
- حقوق و دستمزد مناسب بر عملکرد کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت تأثیر معنیداری دارد.
- امنیت شغلی بر عملکرد کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت تأثیر معنیداری دارد.
- کمباری نقش بر عملکرد کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت تأثیر معنیداری دارد.
- تکنولوژی بر عملکرد کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت تأثیر معنیداری دارد.
- عدم احساس کنترل بر عملکرد کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت تأثیر معنیداری دارد.
- سازگاری نقش بر عملکرد کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت تأثیر معنیداری دارد.
- عدم ابهام نقش بر عملکرد کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت تأثیر معنیداری دارد.
- ثبات محل کار بر عملکرد کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت تأثیر معنیداری دارد.
از سویی با مراجعه به پیشینة تحقیقات انجام یافته در خصوص متغیرهای تحقیق این نکته نمایان میشود که نتایج تحقیق حاضر مشابه و همسو با نتایج تحقیق اربابیسرجو و همکاران (2013)، علی و همکاران (2014)، امتیاز و احمد (2015) و شهید و همکاران (2015) میباشد که نشان دادند مجموعه عوامل استرسزای مثبت در سه گروه عوامل فردی (عدم احساس کنترل و حمایت اجتماعی)، عوامل شغلی (گرانباری نقش، کمباری نقش، سازگاری نقش و عدم ابهام نقش) و عوامل سازمانی (حقوق و دستمزد مناسب، امنیت شغلی، ثبات محل کار و تکنولوژی) قرار دارند و بر عملکرد کارکنان اثرگذار هستند.
[1] AL-Hakim
[2] Synergy
[3] Performance Continous Improvement
[4] Imtiaz and Ahmad
[5] Yada
قیمت فایل: 103,279 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
پرداخت و دانلود