فروش فایل4

فروشگاه فایل4

فروش فایل4

فروشگاه فایل4

Digital Zoom و نسبت سینگال به نویز دوربین مداربسته


Digital Zoom و نسبت سینگال به نویز دوربین مداربسته

 

 

به طور کلی زوم یا بزرگنمایی در تصویر را به دو دسته کلی تقسیم می کنند. زوم اپتیکال و زوم دیجیتال زوم دیجیتال به بزرگنمایی گفته می شود که از طریق کشیدن تصویر به صورت دیجیتال ایجاد می شود. برای درک عملکرد زوم دیجیتال یک عکس را در دست خود تصور کنید. حال فکر کنید شما عکس را به چشمان خود نزدیک و نزدیک تر می کنید. با نزدیک شدن عکس شما اجزای ان را بزرگتر خواهید دید اما تغییری در کیفیت عکس ایجاد نمی شود. در واقع تنها زمانی نزدیک کردن عکس به شما کمک می کند که عکس کیفیت خوبی داشته باشد.
به همین صورت در زوم دیجیتال هم تنها زمانی انجام این زوم به شما کمک می کند که تصویر شما کیفیت خوبی داشته باشد. در صورت کم بودن کیفیت تصویر با انجام زوم دیجیتال تنها تصویر شما بزرگتر خواهد شد.

تفاوت زوم اپتیاکال با زوم دیجیتال

در ساده ترین تعریف میتوان زوم اپتیکال را شکل واقعی و زوم دیجیتال را شکل مجازی از بزرگنمایی معرفی کرد. در زوم اپتیکال با انجام بزرگنمایی کیفیت و رزولوشن تصویر تقریبا بدون تغییر باقی می ماند. اما در زوم دیجیتال با کشیدن تصویر اجزای ان به صورت بزرگتری به نمایش در می ایند و در واقع شما هرقدر بیشتر بزرگنمایی داشته باشید رزولوشن تصویر شما کمتر خواهد شد.
با توجه به کاهش روزولشن تصویر، زوم دیجیتال تنها جنبه ای تبلیغاتی دارد و کاربردی به عنوان بزرگنمایی برای شما نخواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید:

 

S/N یا نسبت سینگال به نویز دوربین مداربسته چیست؟

موارد متعددی پیش می آید که هنگام مشاهده تصاویر بر روی مانیتور، تصویر به نظرتان بسیار ناهموار و تا حدودی به هم  ریخته به نظر می رسد.

نویز چیست؟

دشمن قطعی وضوح تصویر در مانیتور وجود نویز است، که تا حدودی در تمامی سیگنال های ویدئویی وجود دارد. نویز همواره در تصاویر وجود دارد، به ویژه هنگامی که در یک محیط کم نور ضبط می شوند. نویز خود را به صورت نقاط برفکی یا گرانیتی بر روی کل تصویر نشان می دهد. موارد بسیاری باعث ایجاد نویز در تصاویر می شوند مواردی از قبیل طراحی ضعیف مدار الکترونیکی، گرما، تاثیرات خارجی، امواج حاصل از دستگاه های مایکروویو، نصب دوربین مداربسته در نزدیکی خطوط برق فشار قوی، کابل کشی نامناسب و یا کابل های با کیفیت پایین، و… . مشکل وجود نویز در تصاویر مربوط به دوربین های آنالوگ است.

وجود نویز علاوه بر اینکه یک عامل تعیین کننده در کیفیت تصویر است، یک بار اضافی نیز برای فرآیند رمزگذاری محسوب می شود. این امر به طور قابل توجهی حجم داده ها را برای انتقال و ذخیره سازی افزایش می دهد و موجب اتلاف پهنای باند و فضای ذخیره سازی می شود.

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین دوربین های هایک ویژن

چرا هایک ویژن

 

نسبت S/N چیست؟

عامل مهم تعیین کننده تلورانس نویز، میزان نویز در سیگنال ویدئویی، یا همان نسبت سیگنال به نویز (S/N) است. به این دلیل میزان نویز را به صورت یک نسبت نشان می دهند که هر چه سیگنال قوی تر باشد به همان نسبت نویز سوار شده بر روی آن هم بیشتر خواهد بود. در این نسبت تا زمانی که قدرت سیگنال تصویر نسبت به نویز از مقداری معین بیشتر باشد، وضوح تصویر قابل قبول است.

برای داشتن وضوح کافی در تصویر نسبت سیگنال به نویز چقدر باید باشد؟

نسبت سیگنال به نویز در واحد دسی بل اندازه گیری می شود. هرچه این عدد بالاتر باشد کیفیت تصویر بهتر است و نویز کمتری در آن وجود دارد. این نسبت در دوربین های مداربسته معمولی حدود 50 دسی بل است که تصویر مناسبی ارائه می دهد. البته در برخی از برندهای دوربین مدار بسته مانند هایک ویژن این عدد تا 60 دسی بل نیز هست.